سقف سازه ای یکی از اجزاء بسیار مهم در سازه‌ی ساختمان می باشد که نقش جداسازی طبقات و محافظت از ساختمان را بر عهده دارد برخی از این سقف ها عبارتند از :

سقف دال بتنی

از سقف های دال بتن در ساختمان هایی پر اهمیت استفاده می کنند. از جمله در مراکز صنعتی بزرگ….. این نوع سقف اکثزا توسط مهندسی و در طرح ها و نقشه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و  از بتن و آرماتور تشکیل شده است. به هربتن مسلح یا شبکه بندی میلگرد ها دال گفته می شود. منظور از دال در این سقف ها، قسمتی از سازه است که از بتن و فولاد به صورت به پیوسته ساخته می شود. دال بتنی ضخامتی بین ۱۰ الی ۵۰ سانتی متر دارد و در سقف طبقات اجرا می شود. وزن سقف دال بتنی بالا است و اجرای آن در مقایسه با سایر سقف ها هزینه بردار است. از مزایای این نوع سقف می توان به مقاومت بالا در برابر لرزش های ناشی از زلزله، عمر طولانی، مقاومت صوتی و حرارتی و صرفه جویی در مصالح اشاره نمود. یک دال بتنی می تواند به صورت از پیش ساخته و یا اجرا شده در محل باشد. این دال های از پیش ساخته در کارخانه تولید شده و به محل آورده شده تا در بی تیرهای فولادی یا بتنی نصب گردند. دال هایی ه در محل پروژه ایجاد می گردند نیز ابندا دال بتنی را با استفاده از قالب هایی که خمیر بتن در آن می ریزند. اجرا می شود.

سقف تیرچه بلوک

از رایج ترین سقف ها در گذشته بوده است و در ساختمان های قدیمی از این ساختار استفاده می شده است اجرای این سقف ها تیرچه، بلوک و بتن می باشد که در آن تیرچه ها نقش تیر فرعی را داشته و فاصله بین آنها با بلوک پر می شود. جنس بلوک ها می تواند سیمانی، بتنی یا یونولیت باشد که امروزه بیشتر از یونولیت استفاده می شود. در ساختمان های اسکلت فلزی، بتنی و آجری از این نوع سقف استفاده می شود. سقف تیرچه بلوک وزن سبکی دارد و در برابر نیروهای افقی از مقاومت لازم برخوردار است.

سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی از ورق های فولادی گالوانیزه ذوزنقه ای شکل به همراه گل میخ ها ساخته می شود که این گل میخ ها نقش برش گیر را برعهد دارند. اجزای سقف به تفضیل؛ ورق گالوانیزه، فلاشینگ، گل میخ، میلگرد و بتن می باشد. وزن این سقف وزن بسیار سبک است و از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است. سیستم سقف عرشه فولادی به گونه ای است که می توان سقف گذاری و بتن ریزی را همزمان در تمام طبقات انجام داد. از مزایای این سقف می توان به ایمنی حین کار اشاره نمود زیرا بعد از اتصال ورق های گالوانیزه به سازه، سطحی یکپارچه ایجاد می شود که کارگران با خیالی آسوده می توانند بر روی آن کار کنند.

سقف وافل

سقف وافل یا دال دوطرفه به سقف های مشبک و قابلمه ای شکلی گفته می شود از این سقف های برای پوشاندن دهانه های وسیع استفاده می کنند. کارآیی این نوع سقف مانند دال دو طرفه است در این نوع سقف نیازی به میلگردهای تقویتی و اتصال آنها به تیرها نمی باشد. قالب آن  به صورت مکعبی شکل و تو خالی است و ابعاد آن متناسب با نوع پروژه متغییر می باشد این نوع سقف در اسکلت های فلزی و بتنی قابل اجرا می باشد.

سقف یوبوت

سقف های یوبوت از نوع سقف دال بتنی هستند که از آنها در جهت سبک سازی سقف استفاده می شود.  یوبوت ها به صورت مشبک هستند و عناصر سازنده این نوع سقف ها یوبوت نیست. در این نوع سقف بین میلگرد های بالاو پایین، بلوکی تو خالی قرار می دهند که جنس ان از پلی پروپیلن می باشد که جایگزین بتون میان سقف می باشد. این نوع سقف نیز برای دهانه بزرگ، کاهش مصرف آرماتور و بتن، مقاوت در برابر زلزله و … طراحی شده است. اما متاسفانه هزینه ساخت این نوع بلوک ها چندان مقرون به صرفه نمی باشد و در ابعاد کوچک نیز گران تر خواهد بود بنابراین بیشتر در سقف های بزرگ مورد استفاده و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

سقف کامپوزیت

این سقف که به سقف مرکب نیز مرسوم می باشد در اسکلت فلزی قابل اجراست و از ترکیب بتن و فلز ساخته می شود. اجزای تشکیل دهنده سقف کامپوزیت شامل آرماتور حرارتی، بتن، تیر فرعی و برشگیر می باشد. برای نازک کاری آن این سقف ها از یونولیت استفاده نی مشود بلکه با ایجاد سطحی یکپارچه در زیر آن از سقف کاذب یا سقف رابیتس استفاده می شود. از گل میخ به عنوان برشگیرهایی استفاده می کنند و وظیفه آنها اتصال ورق های پوششی به تیرهای فرعی است. مزایای این سقف ها وزن پایین، کاهش سایز تیرها، سهولت در اجرای سقف، کاهش مصرف بتن و … می باشد اما هزینه تمام شده این سقف نسبت به سایز سقف ها بیشتر بوده و به دلیل کاذب کاری سنگین و نبشی کشی، سرعت اجرا کل پروژه کاهش می یابد.

سقف دال مشبک اینتل دک

سقف های دال مشبک اینتل دک که در رده سقف های دال مشبک دو طرفه وافل می باشند یک نوآوری بومی سازی شده داخلی می باشد که دارای تایید و گواهی ثبت ملی می باشد. اینتل دک متناسب با شرایط بومی منطقه طراحی گردیده اند و علاوه بر متناسب بودن با اقلیم و محیط دارای مزایای چون کاهش وزن سازه ای، کاهش قابل توجه خطاهای اجرایی با استفاده از اسپسر، حذف محدودت های معماری و … می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایای اینتل دک با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × 1 =

فهرست